torsdag 15 november 2007

Fordonsindustrin

Jag kan inte för mitt liv förstå av vilken anledning både lokal, regional och nationell (och europeisk(?)) politik vurmar så in i bomben för fordonsindustrin.

Ja, jag vet, de lovar jobb och det ger arbetstillfällen. Men sektorn (fordonsindustrin) är ju megaosäker.

Dessutom har de olika koncernerna separata s.k. affärsdivisioner som har som enda uppgift att undvika att betala skatt.

De är också ena hejare på att tigga till sig bidrag, FEL!, stimulansmedel. Man får inte nämna ordet bidrag om man i samma stycke kan associeras det med Svenskt Näringsliv.

Och deras ekonomiska logik i samband med redovsining om vad som anses som förlust, ja den begriper jag inte. Om t.ex. SkruttoMobilAB gjorden den blygsamma vinsten om 200 miljoner 2006 och inför året 2007 beräknar en vinst om 100 miljoner. Ja då går företaget med förlust?

Och en sådan "förlust" tvingar företaget att varsla och säga upp arbetskraft.

Vad händer då? Ja då tigger de skattepengar, OCH I REGEL FÅR DE DET? Va f-n?

Nä, följ mitt råd, lita inte ett skit på fordonsindustrin.

Cykla mera!

Inga kommentarer: